Kummatkin toiveeni toteutuivat kun mentiin puomeja ja pääsin testaamaan uutta heppaa Amia. Ihanan kiltti oli laittaa kuntoon. Tumma ja pörröinen.

 
Päivän aiheena oli siis puomien ylitystä. Pihalla oli -4 ja me oltiin maneesissa. Tunnilla oli 9 ratsukkoa mikä oli mun mielestäni taas ihan liikaa. Lisäksi maneesissa suhaili meidän lisäksi 2 muuta ratsukkoa niin ahdasta oli. Amin kanssa varsinkin olisin kaivannut vähän enemmän tilaa, pikkusen enemmän huomiota opelta ja enemmän yrityskertoja tehtäviin.
 
Alkuverkassa hepo oli ihan ok. Ei ihan kuunnellut mun pohkeitani kuten olisin halunnut mutten kovin kovasti uskaltanut vaatia. Volteilla painoi sisäpohjetta vasten välillä aika pahasti. Kummallisinta oli ravin vauhti. Välillä hyytyi tosi hitaaksi ja välillä kiihdytteli menemään. Tuntui ettei itellä oikeen oo sananvaltaa siihen hommaan. Enkä oikeen tajunnut että mistä ne vauhdinmuutokset tuli. Mun istunnasta? Sitten kun laukattiin muutama kierros niin hepo meinasi välillä innostua. Ihan alkuun veti turpaa alas, sen sain kuitenkin suht ok korjattua. Muutaman baanapätkän veti, jolloin ohjista vetämisellä ei tuntunut olevan vaikutusta. Laukkakin vaihtui kahdesti vääräksi. Mahtoiko sitten pukittaa? En muista enää.
 
Sitten mentiin kolmesta puomista yli. Ensin eka puomi vähän pitkän sivun uran sisäpuolelta, toiselle piti tulla suora linja, puomi oli keskellä kenttää pituushalkaisijalla, sen yli mentiin voltti ulospäin uralle ja lopuksi taas suora linja vikalle puomille, joka oli ekan kanssa linjalla vähän uran sisäpuolella pitkän sivun toisessa päässä. Ravissa Ami loikki puomien yli välillä isosti ja välillä kolisteli jalkoja niihin. Ekalla kerralla ei meinannut valkoisesta puomista mennä ollenkaan yli. Volteilla oli haastavaa asettaa sisään kun alkuvoltilla painoi ulos ja loppuvoltilla sisään. Ohjaus ei ollut näemmä ihan hanskassa.
 
Lopputunnista mentiin puomeja laukassa tarkoituksena saada laukanvaihto puomilla. Ekalle puomille suoraan, siitä suora linja keskellä kenttää olevalle puomille, jolla piti saada vaihto, laukkavoltti uralle, puomin yli uudestaan ja sitten laukkaa suoraan kohti päätyä (ei kolmannelle puomille). Meillä ei mennyt kovin putkeen. Amia oli välillä hankala saada laukkaan ja päädyissä ei ollut kunnolla tilaa tehdä laukkavoltteja. Kertaalleen ryntäsi ravista laukkaan kun kaverikin lähti laukkaa. Jälkimmäiseen kierrokseen (oikea) sain pukinkin kun hepo ei tykännyt raippauksestani koska laukka ei noussut. Yllättävän hyvin pysyi laukkatehtävässäkin hallussa. Ohjaus toimi n. 80 %. Osuttiin puomeille, laukka ei kyllä vaihtunut kertaakaan vaan vaihdettiin ravin kautta. Suoraan meno onnistui tosi vaihtelevasti. Suurin ongelma oli raviin tiputtelu puomeilla. Mentiin sitä noin kahdesti kumpaankin suuntaan, olisin kaivannut vähän enemmän tilaa ja lisää yrityksiä.
 
Lopuksi kokeiltiin saada lopuillekin hepoille vaihto. Tuuli nosti keskimmäisen maapuomin toisen pään ylös kavaletiksi ja käänsi puomia 90 astetta. Tultiin oikeassa laukassa, Ami hiljensi jännästi ennen puomia, mun mielestäni tiputti raviin. Yli päästiin kuitenkin ja laukka vaihtui. Ei enempää hommia tälle päivälle vaan hetki loppuravia ja käyntiä pitkin ohjin. En saanut heposta kunnolla otetta loppuravissakaan. Välillä tuntuma karkasi niin kevyeksi etten tuntenut hepoa lainkaan suusta.
 
Ami jatkoi seuraavalle tunnille ja aiheena oli sama homma. Kovin samalta meno näytti kun munkin kanssani.
 
Ongelmia:
ei ihan avuilla
liian ahdasta suorittaa tehtävää, 11 hepoa maneesissa
ravin vauhti oli epätasainen
hankala asettaa
 
Parannusta:
oli suht hallussa
laukkakin vaihtui lopulta puomilla