Etukäteen vähän haaveilin että Essillä ois kiva hypätä. Varsinkin kun olin netistä nähnyt pätkän, missä se menee ysikympistäkin tosi kivasti yli. Mulla se ei sitten ollutkaan niin helppoa. Essi oli jo edellisellä tunnilla, joten sillä aikaa käytiin rakentamassa 7 esteen rata maneesiin. Edellinen tunti oli ulkona mutta me sitten sisällä kun estekamppeet oli siellä. Plusasteita oli pihalla muutama ja aurinkoista. Meitä oli tunnilla aluksi 8, lopulta 7, yhden vaihdettua kouluratsastukseen.

 
Alkuverkassa Essi puski volteilla ja vasempaan kierrokseen oli hankala pitää ulko-ohjan tukea. Taisin taas olla liikaa sisäohjassa kiinni. Edellisellä tunnilla olin kyllä nähnyt että hepo osaa mennä pyöreänäkin. Oli kuitenkin kivempi kuin viimeksi. Ravissa meni reippaasti mutta oli hallussa, laukassa oli jopa rauhallinen.
 
Verkkahypyt hypättiin portille. Laitoin autopilotin päälle ja mentiin heti ekalla kerralla vasemmalta ohi. Uudella lähestymisellä päästiin yli, mutta loikka tuli niin arvaamatta etten osannut olla hypyssä mukana ja vedin hevosparkaa suusta. Käskettiin mennä heti uudestaan. Päästiin yli ja meni vähän paremmin. Me hypättiin se lopulta kolmesti.
 
Sitten hypättiin 3 esteen linja: eka väli 21 metriä suoraan ja toka 17 metriä oikealle kaartaen. Keskimmäinen oli okseri. Ekalla kerralla kielsi keskimmäiselle esteelle. En näemmä ollut tarpeeksi jämäkästi viemässä esteelle. Uudestaan alusta ja yli kaikista. Hepo heitteli päätä ja itellä taisi kädet nousta. Harjasta vaan kiinni. Ja toisen kerran niistä yli.
 
Sitten hypättiin rataa. Korkeus oli meillekin 60 cm koska oli sen verran epävarmaa menoa. Me alotettiin. 6 esteen eli 7 pompun rata, sisälsi mm. 6,3 metrin välillä olevan sarjan, portin ja trippelin. Alku meni ihan ok, trippelistäkin päästiin hyvin yli, kuski huolissaan harjassa kiinni. Sarjalle kielsi ja sen näki jo kaukaa, hirveällä kiemurtelulla lähestyttiin. Loppurata meni kerralla yli. Pään viskomista taisi olla edelleen. Välillä Essi saattoi jäädä myös jäkittämään paikalleen esteen jälkeen ja eteenpäinpyrkimys katosi. Vääriä laukkoja oli melko paljon, taisin johtaa huonosti.
 
Kun kaikki oli selviytyneet radasta niin hypättiin vielä trippeli ja sarja, niissä korkeus oli n. 80 cm. Taas ope luki mun ajatukseni kun ajattelin että porttia en tahtoisi enää hypätä, mutta trippelin ehkä ja sarjan, koska se ei meillä mennyt kovin hyvin. Siis trippelistä yli, harjasta kiinni ja vähän reunasta taidettiin mennä. Ope näytti olevan vielä alla, joten tein voltin ennen sarjaa. Ei tullut kieltoa mutta jälkimmäisen esteen jälkeen Essillä hirtti kaasu ja säntäsi menemään ja minä kupsahdin alas. Päädyttiin siis uusintayritykselle. Trippeli ok, sarjalle kielto, uusi yritys ja taas kauheaa kaahotusta, tällä kertaa tosin kuski kyydissä. Ihmettelin kovasti että miksi se noin tekee ja Tuuli arveli että saatan olla liikaa suussa kiinni hypyissä. Mentiin siis sarja vielä kerran ja tällä kertaa oikein kunnon myötäyksellä. Se auttoi ja Essi ei sinkoillut esteen jälkeen mihinkään. Parani siis huomattavasti. Paljon kehuja hepolle ja loppuravit.
 
Edellisellä kerralla mulla ja Essillä synkkasi huonosti koulutunnilla, tämä taisi olla sitten se huono synkkaus estetunnilla. Kuskille tämä oli ainakin hyvin opettavaista. Toivottavasti ei ollut hepolle kovin traumaattista. Kuskin pitäisi vähentää autopilotin käyttöä ja myödätä hypyissä paremmin. Plussaa se, että pysyin kyydissä vaikka mentiinkin esteistä ohi. Jäin miettimään että onkohan mun itsesuojeluvaistoni jotenkin rikki kun tommosen kaahailun ja tippumisen jälkeen nousen vaan tyynesti takaisin kyytiin ja hyppään uudestaan.
 
Ongelmia:
neljä kieltoa, liikaa autopilotilla ohjausta
hepon lähtiessä kuskikin lähti kertaalleen eri suuntaan
meillä Essin kanssa oli meno hankalimmasta päästä
hevosen kiihtyessä kuskin kädet nousi
vääriä laukkoja
 
Parannusta:
vikalla kerralla ei enää kaahannut
päästiin lopulta kaikista esteistä yli
pysyin kyydissä vaikka kielsi
muutama oikein hyvä hyppy tuli tällekin tunnille