Keskiviikkona iltapäivällä päästiin vihdoin alakentälle (n. 60 x 70 m) hyppäämään kunnon esteitä. Tällä kerralla siis rataa. Ratsut valittiin melko yksimielisesti yhdessä open kanssa. Itelle osui Orenda kuten aluksi vähän pelkäsinkin mutta asennuin sitten että kivastihan se menee. Ryhmäjakoa rukattiin vähän uusiksi ja nyt meitä oli tunnilla 4. Orendan kuntoonlaitto oli aikamoinen operaatio: kuolainten vaihto open kuolaimiin (olympian tyyppiset), mahapanssari, martingaalit ja suojat joka jalkaan (joka hepalle laitetaan kaikille tunneille). Keli oli melko vaihteleva mutta meidän tunnin aikana ei onneksi satanut vaan välillä paistoi aurinkokin. Lämmintä oli ja vaatetta liikaa.

 
Alkuverkka mentiin itsenäisesti. Testailin kaasun, jarrun ja kääntymiset sekä ravissa että laukassa. Väistöjä en jaksanut väännellä. Hepo meni turpa ylhäällä mutta siitä viis, pahempaa oli takaosan viipotus vasemmalla. Oikealle asettaminen ei taas onnistunut vaan oikealle käännettiin melko suorin vartaloin. Tunnin pahin pomppiminen oli alkuverkassa kun yritin lyhentää isosta laukasta istumalla lyhyempään. Käytännössä rupesin vaan pomppimaan niin hulvattomasti että meinasin tipahtaa. Äkkiä kevyeen istuntaan ja hidastus tuli sitten ohjista vetämällä.
 
Verkkahypyt hypättiin peräkanaa ensin ristikolle, sitten pystylle ja lopuksi okserille, noin kolmesti kullekin. Orenda rupesi kiihdyttelemään noin 1 - 4 askelta ennen estettä ja välillä paljon roimemmin esteen jälkeen. Hyvä imu siis oli. Välillä hepo meinasi kiihdytellä toiseenkin suuntaan laukatessa, joka ei kaikista mukavinta ollut. Kantapäät oli verkkahypyissä epäilyttävän hyvin alhaalla kuvamateriaalin perusteella.
 
Ekana tehtävänä hypättiin 10 esteen rata. Ratapiirros löytyy Annen blogista. Estekorkeus huiteli jossain 60 sentin lähimaastoissa. Välit esteeltä toiselle oli melko pitkiä, lyhimmillään linjoilla n. 9 laukkaa. Meillä sitten välillä vähän kiihtyi ja muutama hypättiin vähän läheltä. Hepo tiesi kyllä mitä on tekemässä ja pelastautui pahimmilta vauhtiloikilta katsomalla paikan itse ja vähän jarruttamalla juuri ennen estettä. Laukat taisi vaihtua ja pääsääntöisesti olin ihan ok kyydissä. Pahin miinus oli vauhti. Pari viimeistä estettä mentiin melko haipakkaa ja ope huusi että käännä ympyrälle vikan jälkeen. Olisi tehnyt mieli voltata vauhtia hitaammaksi jo aiemminkin mutta aivot sanoo että radalta ei voi ottaa turhia virhepisteitä vaikka treeneissähän tässä oltiin. Ympyrällä vauhti hidastui kohtuulliseksi ja turhia intoja poistaakseni ravailin sitten kevyttä ravia kahden seuraavan suorituksen ajan. Siinä hepo rauhottui kivasti.
 
Seuraavaksi hypättiin 7 esteen rata n. 80 cm korkeuksilla. Toivoin lyhyempiä teitä ja enemmän kääntämistä mutta aika pitkiä teitä tässäkin oli. Hypättiin siis sama kuin edellisellä kierroksella mutta ilman ykköstä, ysiä ja kymppiä. Tiukat kurvit ois voineet hidastaa meidän menoa vähän paremmin. Ehkä ravailu auttoi tai olin ite rauhallisempi mutta tämä kierros meni paremmin. Tosin meidän ryhmän kaikki kuskit tiputti ykkösen (vihreä pysty). Vitoselle tuli kumma loikka ja omat jalat (ainakin oikea) kävi tosi kaukana takana (jostain kumman syystä en huomannut tätä ite radalla). Välillä kiihtyi ja kutonen hypättiin lujaa. Sain vauhdin kaarteessa kuitenkin kivasti haltuun ja rauhoitettua niin että sain myödättyäkin niin vika hypättiin suht rauhallisesti. Ihan jees.
 
Vitoseste. Ei aina jaksa esitellä vaan niitä hienoimpia hyppyjä :)
 
Orendan kanssa hyppääminen oli hyvin pitkälti semmosta kuin kuvittelinkin että saattaa kiihtyä radalla. Kuulemma sillä on yleensä hypätty ihan nivelellä, mitenköhän toimii sen kanssa? Loppuravit oli tosi huippuja, hevonen oli rento ja liikkui vaikka aika paljon sai ratsastaa pohkeilla eteen. Ja se asettui ja taipui jopa oikealle. Ravailtiin kiemuroita esteiden väleihin. Vähän turhan nopeasti oli tunti ohi. Plussaa siitä että esteet oli kentällä valmiina, joten niitä ei tarvinnut kasata eikä purkaa.
 
Ongelmia:
vauhti lähti välillä vähän lapasesta
kantapäät nousi radalla
 
Parannusta:
Orenda osasi ite kattoa paikat eikä kaahottanut esteiden yli
laukkaa sai lyhennettyä radalla kun rauhottui ite
mentiin molemmat tosi hyvin